Flaskerne - og nedtrapning

9. november 2020

Alder:
7 mdr.

Flaskerne - og nedtrapning

Hej Helen (:

Vores pige på 7 mdr. og 3 uger får 4 flasker i døgnet og 4 måltider med fast mad.

Vi har forsøgt at introducere formiddagsmad for hende, og det er egentligt også gået nogenlunde. Hun spiser ikke meget, det er tit og ofte kun blevet til et par hapser eller skeer. Vores problem her er, at hun stadig vil have flasken kl. 10 at sove på, også selvom hun er blevet tilbudt formiddagsmad, men vi har erfaret os, at hvis hun får så mange måltider for tæt på hinanden, kaster hun op.

Hun har altid været småtspisende og har altid trives med det, og vi har her snakket om, om det så ikke giver mening at hun ikke kan indeholde så meget mad.

Sidst vi fik hende vejet, vejede hun 8270 gr. så hun mangler knap 1100 gr. at tage på til hun er 1 år, og hun er faktisk steget til kurven over gennemsnittet, hvilket vi har undret os over når hun spiser så lidt. Men det har sat tanker igang hos os, at det giver bedre mening hvorfor vores datter virker gladere når hun ikke spiser så meget, når hun måske ikke har brug for mere mad.

Men til vores problem med flaskerne. Før ...

Annonce

... spiste hun en flaske omkring 03-04 tiden og igen ved 07 tiden, nu har hun valgt morgenflasken fra og spiser mere morgenmad ved 08 tiden, men beder stadig om flasken ved 03-04 tiden. Det har jeg faktisk fundet trygt, så jeg er sikker på hun får mælkebehovet løbende igennem dagen. Så får hun tilbudt formiddagsmad ved 09:15-09:30 tiden (her har vi holdt lidt igen med at give, da hun har kastet op nogen gange, det virker som om hun bliver for proppet. (Det har dog for det meste været sidst på dagen hun har kastet op og det giver god mening) og flasken at sove på kl. 10.

Flasken kl. 10 ville vi jo gerne have taget fra hende som næste flaske, så hun får nat/meget tidlig morgen flaske, middagsflaske og flaske til sengetid, så hun på sigt kunne spise lidt mere til formiddag og frokost. Hun spiser mest til morgenmad, men der går også en del timer fra sidste flaske, og til eftermiddag og aftensmad, men her får hun heller ikke flaske imellem eftermiddag og aftensmad.

Mit spørgsmål til dig er:

- Hvordan kan vi tage flasken fra hende så hun kan spise lidt mere?

Venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder